עיצוב גרפי; עימוד ספרים ועיצוב עטיפות

דוגמאות מספרים שעימדתי



אחד העיסוקים האהובים עליי במיוחד, בנוסף לעריכת ספרים ולעיסוק עם הטקסטים עצמם, הוא עיצוב גרפי. בעבר עיצבתי והפקתי לא מעט אתרי אינטרנט, ובשנים האחרונות אני מתמקדת בעימוד ובעיצוב גרפי לדפוס - בכלל זה, עיצוב פְּנים הספר, גרפיקה, ועיצוב כריכות ספרים.
עימוד ספרים
עימוד הוא אחד השלבים החשובים בהפקת ספר, שמשפיע על הנראוּת הפנימית האסתטית של הספר כמו גם על נוחות הקריאה. העימוד מתייחס לפרמטרים שונים, ביניהם: הטיפוגרפיה, סוג וגודל הגופן, קביעת השוליים, המרווחים בין השורות, פריסת הטקסט בעמוד, שילוב דימויים חזותיים או גרפיקות ביחס לטקסט ולעמוד, מיקום ועיצוב כותרות הספר, השערים, הפרקים או השירים, כותרות עליונות, מספרי עמודים, ועוד ועוד. עימוד ספר, שבעיקרו הוא פעולה טכנית, מעצב את צביונו של הספר באמצעות הגדרת פרמטרים שונים של העימוד שנמנו לעיל.
עיצוב עטיפות ספרים
כידוע, עטיפת הספר היא הנראוּת החיצונית של הספר שמושכת את העין אל פנימיותו. אך מעבר לפן השיווקי ואף האסתטי, בעטיפה ישנה אמירה שמהווה חלק בלתי נפרד מהספר, והעבודה עליה היא אחד השלבים המאתגרים, אך המהנים ביותר והמרגשים ביותר, עבור היוצר והמעצב כאחד.
כמה מילים על עטיפות ספרים: בגדול יש שני סוגים - כריכה קשה וכריכה רכה. מרבית ספרי השירה והפרוזה, מודפסים כיום עם כריכה רכה. הכריכה הקשה שמורה לרוב לספרי ילדים, אלבומים ועוד. זאת, גם בשל עלות ההדפסה הגבוהה של ספר בכריכה קשה, וגם בשל נגישות הספר - ספר בכריכה רכה הוא קל יותר ונוח יותר לדפדוף, לנשיאה - ולנסיעה, וכיוצ"ב.
לכריכה הרכה שתי אפשרויות: עטיפה ללא דשים או עם דשים. הדשים הם למעשה מעין "כנפיים" שמתקפלות לפנים הספר. עטיפה עם דשים מאפשרת עיבוי מסוים של הכריכה ושמירה על חוזקה, ותוספת מקום - אפשרות לשלב טקסטים נוספים או ליצור עיצובים גרפיים ייחודיים. כך או כך, בשתי האפשרויות אפשר להגיע לעיצובים יפים ומיוחדים, והבחירה בין עטיפה עם דשים או ללא, תלויה רק בצרכים של הספר ובהעדפת היוצר.
דוגמאות לעטיפות עם דשים: בדוגמה העליונה (מיכאל אטלס) - שילוב של טקסטים נוספים על הדשים (פרטים על אודות המחבר ועל ציור העטיפה); בדוגמה האמצעית (יואב חייק) - משחק עיצובי עם הדימוי החזותי כך שחלקה ממנו מתקפל לתוך הדש, יחד עם שילוב של טקסטים נוספים (פרטים על המחבר ושיר מייצג). בדוגמה זו, למרות ריבוי הטקסטים על גב העטיפה ועל הדשים, התוצאה הסופית שהתקבלה היא אסתטית ולא מעמיסה.
עיצוב העטיפה נעשה בתהליך הדדי עם היוצר - החל מגיבוש הדימוי החזותי, דרך בחירת הגופנים והגוונים, ועד לעימוד הטקסטים. לא פעם ליוצר עצמו יש דימוי ותפקיד המעצב הוא ליישם את הדימוי על גבי העטיפה בצורה הטובה ביותר. כך למשל בדוגמה התחתונה (מיקי הראל) - הדימוי של היוצרת עבר עיבוד קודם שילובו בכריכה, ואלמנט מתוכו אף הוצב בגב העטיפה. במקרים אחרים, ליוצר אין כל דימוי והוא פתוח להצעות, ולאט-לאט מתגבש, גם בהשראת הסקיצות המוצעות לו.
גלריית עבודות:
לחצו על התמונה לפרטים נוספים
כריכות עם דשים

עיצוב ועימוד: ציפי הראל צילום על העטיפה: אלי שני־שבילי | הוצאת עמדה, 2021 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל ציור על העטיפה: תמר שחר "פריחת שלכת" | הוצאת פיוטית, 2019 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל Image: Paul Nash "The Menin Road", 1919 | הוצאת עמדה, 2023 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל ציור על העטיפה: מנחם בנאי | הוצאת פיוטית, 2019 |

עיצוב גרפי ועימוד: ציפי הראל | הוצאת עמדה, 2021 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל Image: Edvard Munch "The day after", 1895 | הוצאת פיוטית, 2019 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל | הוצאת עמדה, 2022 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל איור על העטיפה: לי מארי ; צילום אחורי: מאיר גור | הוצאת פיוטית, 2019 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל Image: Paul Klee "To the Parnassus", 1932 | יקוד, 2021 |
לחצו על התמונה לפרטים נוספים
כריכות ללא דשים

עיצוב ועימוד: ציפי הראל צילום על העטיפה: דנה שוכמכר | הוצאת עמדה, 2022 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל ציור על העטיפה: מיכאלה מילר | הוצאת עמדה, 2022 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל צילום על העטיפה: רחל טוקר שיינס "מעוף האביב" | הוצאת פיוטית, 2024 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל צילום על העטיפה: טל סיון-צפורין | הוצאת עמדה, 2022 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל |הוצאת עמדה, 2022 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל | הוצאת עמדה, 2021 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל Image: Adrian Borda "Life is a Dance in the Rain III" | נצר, 2024 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל ציור על העטיפה: דוד ויסמן מוסיקה שמימית", 1994" | נצר, 2024 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל Image: Simon Vouet "Loth et ses fillets", 1633 | נצר, 2021 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל ציור על העטיפה: רפי פרץ "חוף הים של תל אביב" | הוצאת בת אור, 2020 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל צילום על העטיפה: ליאורה סומק | הוצאת כתב, 2022 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל ציור על העטיפה: רחל טוקר שיינס "בתנועה מתמדת" | פיוטית, 2019 |
כריכות קשות
לחצו על התמונה לפרטים נוספים

עיצוב ועימוד: ציפי הראל ציור על העטיפה: סטייסי בנזל | נצר, 2021 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל צילום על העטיפה: עדי פינקל | הוצאת עמדה, 2022 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל ציור על העטיפה: חנה ורדי | נצר, 2021 |

עיצוב ועימוד: ציפי הראל ציור על העטיפה: דליה קורז | נצר, 2019 |